Osobité spojení opery Z mrtvého domu a scénické podoby Glagolské mše otevře 8. ročník festivalu Janáček Brno. Zahájení bude – jako již tradičně – patřit nové produkci našeho operního souboru. Při jejím vzniku se poprvé sejdou dva vynikající umělci – dirigent Jakub Hrůša, pro nějž to bude i první spolupráce s brněnským souborem, a režisér Jiří Heřman, který se k Janáčkovu dílu vrací po úspěšné inscenaci Příhod lišky Bystroušky.
Vězni žijící v krutých podmínkách sibiřské věznice a za každým jménem se skrývá strastiplný lidský osud, neštěstí, zlo i jiskra naděje. Kousek po kousku, v malých útržcích vypráví jejich příběhy Leoš Janáček ve svém posledním a jedinečném díle. I přes tíživý konec stojí na počátku partitury Z mrtvého domu Janáčkem vepsáno: V každém tvoru jiskra boží! A to je myšlenka spojující jeho poslední operu s dílem stejně unikátním – mší na staroslověnský text. Vznik Glagolské mše se částečně prolíná s prací na poslední opeře a je strhujícím vyznáním. Jak sám Janáček řekl: Chtěl jsem zde zachytit víru v jistotu národa na podkladě ne náboženském, ale na tom mravním, silném, který si bere Boha za svědka. Scénická podoba Glagolské mše jako pokračování opery Z mrtvého domu pak dává oběma dílům novou výpověď o síle víry v člověka.
Nastudováno v českém originále s českými, anglickými a německými titulky.
Autor: Leoš Janáček
Hudební nastudování/dirigent: Jakub Hrůša
Dirigent: Robert Kružík
Sbormistr: Pavel Koňárek
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová
Světla: Jiří Heřman
Dramaturgie: Patricie Částková
Asistent režie: Otakar Blaha
Roman Hoza: Alexandr Petrovič Gorjančikov
Gianluca Zampieri: Luka (Filka Morozov)
Peter Berger - J.H.: Skuratov
Pavol Kubáň: Šiškov
Jan Šťáva: Placmajor
Jarmila Balážová - J.H.: Aleja
a další